28 de setembre de 2016

L'alarmant situació de les plantilles de PDI

Benvolgudes companyes i companyes,

Ja està disponible l’informe de l’Observatoridel Sistema Universitari que compara l’evolució de les plantilles del personal docent i investigador (PDI) de les universitats públiques catalanes entre els cursos 2004/05 i 2014/15.

Algunes dades mostren que:

-  En termes de temps complet durant els darrers 5 cursos els efectius docents i investigadors han caigut un 23%.

-   El professorat funcionari ha passat de ser el 52% del total de PDI a ser-ne el 37%.

-  Ha augmentat la temporalitat. El curs 2004-05, el 54% de la plantilla era estable. El curs 2014-15 es trobava en el 49%.

-  Han augmentat els contractes a temps parcial que passen de ser el 35% del total d’efectius a ser-ne el 47%.

- Les retribucions han anat a la baixa i es troben a nivells de la dècada dels vuitanta. Segons l’estudi, un catedràtic d’universitat cobrava l’any 1988 entre 25.000 i 30.000 euros de mitjana. L’any passat percebia prop de 80.000 euros, que, segons l’Observatori, equival a uns 30.000 euros del 1988 si tenim en compte la inflació.

-  Els contractes d’ajudant pràcticament han desaparegut i la resta de contractes pre-doctorals ha patit fortíssimes retallades, pràcticament sense convocatòries.

-  La contractació de joves investigadors ha caigut un 36% en els darrers anys.

-   Hem dit adéu al professorat lector, que el curs 2009/10 va arribar a 720 efectius i el 2014/15 ja sols comptava amb 417, amb una davallada del 42%.

-  Som més vells. El percentatge que en té 50 o més ha augmentat 10 punts: del 36% al 46%, i no hi ha relleu generacional.

-  S'està fent un ús inadequat de la figura de professorat associat i visitant per part d’algunes universitats.

En aquesta situació, el Govern de la Generalitat es planteja allargar el programa Serra Hunter fins l’any 2030 sense donar solucions als problemes ja existents: impossibilitat de fer carrera acadèmica, precarietat, inestabilitat laboral, falta de promoció i falta d’una política de personal que faciliti el relleu generacional.

Des de CCOO continuem lluitant per reclamar una universitat pública compromesa amb les seves treballadores i treballadors que cregui realment que les condicions laborals sí són una variable clau a l'hora d’estar en els famosos rànquings.

Salutacions cordials.

CCOO Universitats